Gdy spotkasz osobę z niepełnosprawnością. Praktyczny poradnik

Widzisz osobę niewidomą, która stoi przed przejściem dla pieszych i zastanawiasz się czy potrzebuje ona pomocy? A może osoba na wózku inwalidzkim prosi Ciebie o pomoc w pokonaniu przeszkody, ale nie wiesz jak to zrobić?

 
Nazywam się Arkadiusz Duda. Jestem kandydatem Trzeciej Drogi w wyborach do Sejmu. Jestem osobą z niepełnosprawnością. W mojej pracy poselskiej chcę zajmować się systemowym wsparciem osób z niepełnosprawnością, rozwiązywaniem ich problemów, rozpowszechnianiem wiedzy na temat niepełnosprawności. Chciałbym Państwu przedstawić kilka praktycznych porad przydatnych podczas spotkania z osobą z niepełnosprawnością.

Podstawowe zasady:

  • zapytaj się czy potrzebna jest pomoc i jak możesz jej udzielić
  • nie próbuj pomagać na siłę
  • zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby jej towarzyszącej
  • nie pytaj osoby z niepełnosprawnością o jej przypadłość
  • unikaj w rozmowie określeń typu inwalida, kaleka, upośledzony

Osoby korzystające z wózka inwalidzkiego:

  • nie pchaj i nie dotykaj czyjegoś wózka, stanowi on część przestrzeni osobistej tej osoby
  • pomagając trzymaj wózek inwalidzki tylko za części nieruchome
  • osoba korzystająca z wózka nie może wszędzie dosięgnąć, dlatego przedmioty powinny być umieszczone w zasięgu jej ręki, należy o tym pamiętać instalując specjalny przycisk do przywołania pomocy
  • gdy chcesz dłużej porozmawiać z osobą na wózku, usiądź tak, aby twoja twarz była na wysokości twarzy rozmówcy
  • utrzymuj specjalne podjazdy wolne od przeszkód

Osoby poruszające się przy pomocy laski lub kul:

  • taka osoba potrzebuje ramion, aby utrzymać równowagę w czasie poruszania się, dlatego nie chwytaj jej za ramiona
  • wyłóż wycieraczki na podłogę, żeby pozostały suche, a na mokrych podłogach umieść znaki ostrzegawcze, co pozwoli zmniejszyć ryzyko upadku
  • nie otwieraj drzwi w sytuacji, gdy osoba mająca trudności z poruszaniem się opiera się o te drzwi, ponieważ spowoduje to upadek

Osoby niewidome lub niedowidzące:

  • uprzedź osobę niewidomą, że zamierzasz nawiązać kontakt fizyczny, przedstaw się i powiedz co chcesz zrobić
  • zaproponuj swoje ramię, gdy chcesz poprowadzić osobę niewidomą, idź pół kroku przed nią
  • idź po przeciwnej stronie psa przewodnika, jeśli osoba niewidoma korzysta z jego pomocy
  • idąc opisuj otoczenie i informuj o przeszkodach na drodze, np. o dziurze, schodach
  • nie dotykaj laski ani nie rozpraszaj psa przewodnika
  • poinformuj osobę niewidomą, gdy chcesz się oddalić
  • oznaczenia dla osób niedowidzących powinny być napisane dużymi, wyraźnymi literami kontrastującymi z tłem

Osoby niesłyszące lub niedosłyszące:

  • na początku rozmowy upewnij się, jaką formę komunikacji preferuje rozmówca: czytanie z ruchu warg lub pisemnie
  • mów z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy, co umożliwi czytanie z ruchu warg
  • gdy podczas rozmowy jest obecny tłumacz języka migowego, zwracaj się bezpośrednio do osoby niesłyszącej, utrzymuj z nią kontakt wzrokowy
  • nie przechodź pomiędzy migającymi ze sobą niesłyszących, spowodowałoby to przerwanie komunikacji
  • w czasie rozmowy z osobą niedosłyszącą, gdy korzysta z aparatu słuchowego, rozmawiaj na normalnym poziomie głośności

Osoby z zaburzeniami mowy:

  • w miarę możliwości postaraj się rozmawiać w cichym pomieszczeniu, ułatwia to komunikację
  • jeśli nie jesteś pewien czy dobrze zrozumiałeś, poproś o powtórzenie
  • jeżeli pomimo powtórzenia dalej nie jesteś w stanie zrozumieć rozmówcy, zaproponuj mu napisanie na kartce tego co chce powiedzieć

Osoby niskiego wzrostu:

  • rozmowa będzie łatwiejsza, jeśli rozmówcy znajdą się na tym samym poziomie, możesz przyklęknąć, odsunąć się, usiąść na ławce lub krześle
  • postaraj się, aby przedmioty znajdowały się w zasięgu ręki tej osoby

Epilepsja (padaczka):

  • w przypadku ataku padaczki nic nie można zrobić, aby go powstrzymać, należy czekać aż atak minie
  • jeżeli osoba w czasie ataku padaczki przewróci się, upewnij się że głowa jest bezpieczna
  • po ustąpieniu ataku padaczki przenieś osobę w odosobnione miejsce, aby mogła się uspokoić

Zaburzenia psychiczne:

  • szanuj potrzeby osoby z zaburzeniami psychicznymi, zapytaj co możesz zrobić, aby czuła się swobodnie
  • niektóre zachowania tej osoby mogą wydawać się dziwne, bądź cierpliwy i wyrozumiały
  • w sytuacji kryzysowej zachowaj spokój, zapytaj tej osoby jak możesz pomóc oraz czy ma ze sobą lekarstwa, które musi zażyć

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną:

  • dostosuj tempo swoich wypowiedzi do indywidualnych potrzeb rozmówcy
  • używaj prostych, pojedynczych zdań oraz nieskomplikowanego słownictwa
  • rozmówca może mieć trudność z podjęciem szybkiej decyzji, bądź cierpliwy i daj wystarczającą ilość czasu

Dziękuję za przeczytanie tego poradnika. Proszę o zachowanie go na przyszłość, ponieważ nigdy nie wiemy kiedy może się nam przydać. Poradnik ten jest też dostępny na mojej oficjalnej stronie. Serdecznie zachęcam Państwa do oddania głosu 15 października na Trzecią Drogę, na miejsce nr 16.

Kandydat Trzeciej Drogi,
Arkadiusz Duda

Materiał KKW Trzecia Droga PSL – PL2050 Szymona Hołowni