Opóźnia się dopuszczenie ruchu na trasie między Pyskowicami a Zabrzem. Już nie maj br., a III kwartał 2025 wskazywany jest jako termin zakończenia robót na DK 94. Inwestycja, w ramach której przebudowanych zostanie blisko 12 km drogi, a w jej przebiegu 28 skrzyżowań, jest zaawansowana w 96 %.
Prace od marca 2023 r. realizuje firma Strabag Infrastruktura Południe. Koszt tej przebudowy to ponad 163 mln zł. Wzdłuż drogi krajowej powstają ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po zakończeniu robót konstrukcja jezdni dostosowana będzie do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś, a zastosowana cicha nawierzchnia ograniczy hałas komunikacyjny.
Co się dzieje na budowie
W rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach zakończyła się rozbiórka niezinwentaryzowanego mostu z początku XX w., który został odkryty pod jezdnią DK94, w starorzeczu rzeki Dramy. Wykonawca wykonał wzmocnienie podłoża nasypu oraz uzupełnił w tym miejscu zasyp do poziomu konstrukcji nawierzchni.
Zakończenie tych prac umożliwia przystąpienie do kontynuacji robót, związanych z budową konstrukcji drogowej na DK94 i tarczy skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich oraz pozostałych elementów infrastruktury
– informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Od skrzyżowania DK94 z ul. Gliwicką w Pyskowicach do skrzyżowania z ul. Dworcową w Wieszowie ułożono już warstwę ścieralną. Na tym odcinku, a także na drogach bocznych dochodzących do DK94, w najbliższym czasie kontynuowane będą prace związane z uzupełnianiem warstwy ścieralnej. – Ku końcowi zbliżamy się także z montażem urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonaniem oznakowania pionowego i poziomego oraz robotami wykończeniowymi na poboczach, oraz ciągach pieszo-rowerowych – dodaje Dyrekcja.
Na odcinku w miejscowości Wieszowa, od skrzyżowania DK94 z ul. Dworcową do wiaduktu nad autostradą A1, wykonana jest już w pełnym zakresie warstwa wiążąca. Zakończono budowę muru oporowego przy kościele oraz zabetonowano nawierzchnię zatoki autobusowej w tym rejonie. W najbliższym czasie wykonawca prowadzić będzie roboty mające na celu zakończenie prac brukarskich na ciągach pieszych i pieszo-rowerowych oraz regulację urządzeń w nawierzchni drogi krajowej. Pozwoli to na przygotowanie odcinka do ułożenia warstwy ścieralnej. Sukcesywnie trwa montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonywane są prace wykończeniowe.
Na całym odcinku wykonywane są próby końcowe oświetlenia ulicznego oraz odbiory z gestorami wykonanych przebudów sieci i instalacji. Uzyskaliśmy decyzję o pozwoleniu na użytkowanie wydaną przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla mostu w Karchowicach oraz trzech z pięciu przepustów, dla których należy uzyskać decyzję
– kontynuuje GDDKiA. Wykonawca jest w trakcie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie dla pozostałych przepustów, zbiorników retencyjnych oraz wylotów z kanalizacji i rowów do istniejących cieków.
Termin zakończenia prac ponownie został przesunięty
Umowa między wykonawcą a GDDKiA podpisana została ponad 2 lata temu (31 marca 2023 r.), a zakończenie prac planowano do 31 października 2024 r. Wobec częściowego uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), zawarto aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na maj 2025 r.
Biorąc pod uwagę wystąpienie okoliczności, powodujących dalsze roszczenia wykonawcy, w tym m.in.: konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej oraz ujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach wspomnianego, niezinwentaryzowanego obiektu mostowego, ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji zostanie przesunięty na trzeci kwartał br.
– przekazała Dyrekcja 9 maja.
Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie. Konieczne też będzie dopełnienie wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac.
Przypomnijmy, że podstawowe parametry techniczne po rozbudowie:
- długość odcinka: 11,8 km;
- klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP);
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1×2;
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m;
- szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m;
- minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m;
- obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś.
(żms)/GDDKiA
fot. GDDKiA