Modernizacja torowiska w Zaborzu – przekazano plac budowy. Miasto: „komfort podróżowania wzrośnie”

Na terenie pętli tramwajowej w Zaborzu, przy ul. Wolności, nastąpiło uroczyste przekazanie placu budowy i symboliczne „wbicie pierwszej łopaty” w związku z modernizacją torowiska tramwajowego w tej zabrzańskiej dzielnicy.

Gruntowna modernizacja 4-kilometrowego odcinka torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską kosztowała będzie niemal 40 mln zł.

Umowa z generalnym wykonawcą prac – firmą NJN Kłosek Damian z Knurowa podpisana została pod koniec marca. Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym i mają się zakończyć do 31 marca 2023 r.


W ramach aktualnie realizowanego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. projektu inwestycyjnego na terenie Zabrza do tej pory zakończone zostały cztery zadania: wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi, na pograniczu Zabrza i Bytomia, w ciągu ul. Bytomskiej w Biskupicach oraz na pograniczu Zabrza i Gliwic.

Pod koniec listopada ub. r. rozpoczęła się modernizacja torowiska w Mikulczycach, która postępuje zgodnie z planem, a niebawem wystartują również prace w dzielnicy Zaborze.

Dzięki modernizacji kolejnego odcinka torowiska zwiększy się komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej, w pojazdach m.in. zmniejszy się natężenie hałasu i wibracji. Skorzystają także kierowcy, bo w konsekwencji tego typu inwestycji poprawia się cała infrastruktura drogowa na modernizowanych odcinkach.

Zadanie podzielone zostało na trzy odcinki, rozdzielone fragmentami torowisk przebudowanymi w ostatnim czasie przy okazji prowadzonych prac drogowych. Pierwszy odcinek, który zostanie zmodernizowany, rozpoczyna się przy wjeździe na teren browaru, a kończy za peronem Zaborze Elektrociepłownia, na wysokości ul. Wolności 418.

Drugi odcinek rozpoczyna się około 150 m przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska, na wysokości ul. Wolności 446 i obejmuje tory szlakowe i pętlę Lompy kończąc się ok. 120 metrów za pętlą.

Trzeci odcinek rozpoczyna się na wysokości posesji przy ul. Wolności 518 i biegnie do połączenia ze zmodernizowanym torowiskiem już po stronie Rudy Śląskiej, obejmując przystanek Ruda Śląska Klary. To w sumie około 8000 metrów toru pojedynczego, który poza przejazdami drogowymi i przejściami dla pieszych wybudowany zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych.

To ważny szlak tramwajowy, którym kursują linie nr 1, 4 i 5, a odcinek, który przeznaczyliśmy do modernizacji, łączy fragmenty przebudowane już wcześniej. Do tego zlikwidujemy wąskie gardło, jakim jest dwustumetrowy odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Dwutorowa linia tramwajowa biegnąca wzdłuż ul. Wolności w centrum Zabrza zmodernizowana została w 2015 roku, w ramach poprzedniego projektu inwestycyjnego spółki Tramwaje Śląskie.

Ówczesna modernizacja objęła torowisko wbudowane w jezdnie ulic: Brysza, Lutra, plac Krakowski i Wolności, kończąc się przy wjeździe na teren browaru przy ul. Wolności, gdzie linia przechodzi na tor wydzielony. Zgodnie z zapisami umowy całość prac modernizacyjnych ma zostać wykonana w ciągu dwunastu miesięcy, czyli do 31 marca 2023 r. Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym.

Przypomnijmy, że wartość umowy dla tego zadania wynosi niemal 39,9 mln zł netto (49 mln zł brutto).

Inwestycja jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.