Trwa budowa Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej. Zwiedzimy ją w przyszłym roku

Finalnie będzie to jedno z najważniejszych, jeśli nie najważniejsze miejsce na szlaku zabytków turystyki poprzemysłowej. Zwiedzimy je w przyszłym roku, przy czym niektóre jej odcinki mają zostać oddane do użytku jeszcze w roku bieżącym.

W skład projektu Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej wchodzi zarówno działająca kopalnia Guido, jak i skansen Królowa Luiza przy ul. Sienkiewicza, łaźnia łańcuszkowa i szyb Carnall przy ul. Wolności, a także, wspomniana największa z atrakcji – podziemna Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna, kilkukilometrowa trasa turystyczna. Do tego dochodzą dodatkowe obiekty okołoturystyczne, jak choćby działający już na Guido hostel czy Park 12C. Łączna wartość projektu to ponad 86 mln zł, prawie połowa – 41 mln zł pochodzi z unijnego programu Innowacyjna Gospodarka. Są też mniejsze przedsięwzięcia, jak choćby czy powstający przy ul. Sienkiewicza Park Techniki Wojskowej. Inwestycję prowadzi Muzeum Górnictwa Węglowego, wspólna instytucja miasta i Urzędu Marszałkowskiego.

Gotowy jest obiekt przy ul. Miarki, budynek obsługi ruchu turystycznego przy wylocie sztolni oraz dwie wystawy w poprzemysłowych budynkach obok szybu Carnall: ekspozycja Kopalnia Edisona oraz wystawa poświęcona historii kopalni Królowa Luiza. Działa już także hostel Guido.

W tej chwili prowadzone są prace przy przebudowie wlotu do sztolni przy ul. Miarki, przy ul. Sienkiewicza powstaje interakcyjny Park 12C, remontowany jest budynek nadszybia szybu Wyzwolenie oraz przebudowywany budynek wentylatorów Guibald. Przy ul. Wolności trwa rewitalizacja budynku łaźni łańcuszkowej oraz nadszybia szybu Carnall. Oba obiekty zostały już połączone kładką; w budynku łaźni powstaje główne wejście do kompleksu, kasy biletowe, poczekalnia oraz restauracja, skąd będzie się przechodzić piechotą w rejon szybu. Niebawem zbudowany też zostanie budynek stacji wentylatorów głównego przewietrzania wyrobisk górniczych, na wysokości siedziby firmy DB Schenker. Wszystkie te roboty zostaną zakończone w 2015 roku.

Późną jesienią zakończy się m.in. remont budynku nadszybia szybu Wyzwolenie, otwarty zostanie także Park Techniki Wojskowej. Wciąż toczą się prace w podziemiach sztolni. Na razie udrożniono szyby Carnall i Wyzwolenie. Sam podziemny tunel też został już odkopany na tyle, że można już przejść nim od ul. Miarki do okolic hali Pogoni.

Pierwsza podziemna trasa w nowym obiekcie, pomiędzy szybem Carnall a szybem Wyzwolenie, zostanie oddana do użytku na początku 2016 roku. W tym czasie powinien być już też gotowy system transportu wodnego w podziemiach, dzięki któremu turyści łodziami będą się przemieszczać od wlotu przy ul. Miarki do mijanki w okolicach browaru. Pod koniec przyszłego roku sztolnia zostanie wyposażona w eksponaty muzealne. Otwarcie całego kompleksu obecnie planowane jest na koniec 2016 roku.

(TK)