Dojazdy komunikacją miejską coraz bardziej popularne? Wzrosła sprzedaż biletów ZTM

Rośnie popularność komunikacji miejskiej na terenie GZM. Zarząd Transportu Metropolitalnego podsumował sprzedaż biletów w pierwszym półroczu 2025 r. Odnotowano wzrost o ponad 6 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Analiza wykazała tendencję rosnącą. Od stycznia do czerwca 2024 r. sprzedaliśmy ok. 19,4 mln biletów, a w pierwszym półroczu tego roku było to już ok. 20,7 mln biletów – wskazuje dyrektor ZTM Michał Wadowski. – To więcej o ponad 6 proc. – dodaje.

Największy wzrost sprzedaży ZTM odnotował wśród biletów Dziennych i Metrobiletów 24 h. Ten pierwszy to bilet ważny na całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM do godziny 23:59 (przez jeden „dzień kalendarzowy”). Ten drugi to bilet również ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM, ale przez 24 godziny i dodatkowo upoważnia do podróży na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie i POLREGIO na obszarze GZM oraz na odcinku linii kolejowej Tarnowskie Góry – Siewierz.

Sprzedaż biletów Dziennych wzrosła o prawie 70 proc. (do prawie 160 tys. sztuk biletów), a Metrobiletów 24 h o ponad 90 proc. (do prawie 9,5 tys. sztuk biletów).

Dane ZTM mówią także wiele o zmieniających się nawykach pasażerów dotyczących miejsc, gdzie kupują oni bilety. Porównując ze sobą pierwsze 6 miesięcy roku 2024 i 2025, coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży stają się aplikacja Transport GZM (wzrost o ok. 40 proc.), biletomaty (wzrost o ok. 37 proc.) oraz kasowniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach (wzrost o ok. 11 proc.). Na znaczeniu stracił z kolei portal internetowy (spadek o ok. 17%) oraz kioski (spadek o ok. 8 proc.).

Naszą szczególną uwagę zwraca aplikacja Transport GZM. Już prawie połowa wartości wszystkich sprzedawanych biletów, bo ok. 46 proc., pochodzi właśnie z tego źródła. To cieszy podwójnie, bo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przywiązuje dużą wagę i podejmuje wiele prac na rzecz tego, aby aplikacja była coraz bardziej przyjazna użytkownikom – przyznaje Wadowski.

Dobrym przykładem mogą być ostatnie aktualizacje. Dzięki nim w aplikacji można m.in. sprawdzić rzeczywisty czas odjazdu, zapisać ulubione przystanki lub odebrać powiadomienie o upływie ważności biletu

– podkreśla dyrektor ZTM.

Wzrost sprzedaży w kasownikach oraz w biletomatach ZTM tłumaczy tym samym – możliwością zapłacenia za bilety kartami płatniczymi. W autobusach, tramwajach i trolejbusach jest coraz więcej urządzeń, które dają taką opcję podróżnym. Z kolei w przypadku automatów największe znaczenie miało uruchomienie w nich możliwości wniesienia opłaty kartą płatniczą – miało to miejsce we wrześniu ubiegłego roku.

ZTM przeanalizował również pierwsze dane ze sprzedaży biletów przez nowe, solarne biletomaty. Wynika z nich, że w urządzeniach pasażerowie dokonali już ponad 35 tys. transakcji na łączną kwotę ponad 308 tys. zł. Najchętniej wybieraną metodą płatności była karta płatnicza – wraz z BLIK stanowiły ok. 58 proc. wszystkich transakcji.

(mat. pras. ZTM)
fot. ZTM