Na czym polega umowa b2b?

W obecnych czasach coraz częściej odchodzi się od zawierania tradycyjnych umów o pracę na rzecz alternatywnego zatrudnienia. Jedną z nich jest umowa b2b. To rodzaj umowy partnerskiej między dwoma firmami. Na czym dokładnie ona polega i kto może ją zawrzeć?

 

Charakterystyka umowy b2b

Nazwa umowy pochodzi z języka angielskiego – b2b to inaczej business to business i oznacza prowadzenie interesów pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi. Stronami transakcji są zazwyczaj przedsiębiorstwa, rzadziej stowarzyszenia oraz organizacje. W tym stosunku obie strony są sobie równe, nie ma kierownictwa ani podwładnego. Dodatkowo, zawierana umowa w żaden sposób nie podlega przepisom Kodeksu pracy. B2b to coraz popularniejsza forma zatrudnienia, w związku z czym można zauważyć zwiększająca się ilość ofert pracy w tym charakterze.

Kto może podpisać taką umowę?

Umowa b2b to specyficzny rodzaj kontraktu, nazywany również umową partnerską. Oznacza to, iż zawierana jest między partnerami – dwoma (lub też więcej) przedsiębiorstwami. Taką formę zatrudnienia mogą wybrać także jednoosobowe firmy – w tym wypadku wystarczy dwóch przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, aby nawiązać umowę b2b. Podpisane przez strony porozumienie może dotyczyć zarówno sprzedaży produktu, jak i wykonania usługi.

Rynek poziomy i pionowy w b2b

W b2b można wyróżnić dwa rynki – pionowy oraz poziomy. Pierwszy to różne podmioty gospodarcze – tj. producent, hurtownik czy też sprzedawca– jednak każdy z nich należy do tej samej branży. Rynek poziomy to natomiast sytuacja, w której wszelkie transakcje odbywają się pomiędzy producentami lub firmami usługowymi z innych branż. Oba natomiast opierają się na sieci – w dzisiejszych czasach większość zamówień da się zrealizować w 100% za pośrednictwem Internetu.

Plusy i minusy b2b

Jak każda forma zatrudnienia, zawarcie umowy b2b ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Praca na podstawie takiej umowy to wyższa kwota zarobku netto. Dodatkowym atutem jest także swoboda w organizacji pracy. Swoje obowiązki wykonywać możemy w dowolnym miejscu i czasie, a związanych z nami kontrahentów interesują jedynie efekty tej pracy. Minusem umowy b2b są natomiast występujące obowiązki podatkowe oraz kwestie związane z wypełnianiem dokumentacji. W tego rodzaju współpracy istnieje konieczność samodzielnego regulowania ustawowych zobowiązań, co dla niektórych może być problematyczne.

materiał partnera /Grupa Pracuj