Jeszcze przed wakacjami turystom udostępniona zostanie naziemna część kompleksu Sztolnia Królowa Luiza. Pierwsze z podziemnych atrakcji obejmujących Główną Kluczową Sztolnię Dziedziczną poznamy pod koniec tego roku. Na wiosnę 2017 roku planowane jest otwarcie całego obiektu. My już teraz uchylamy rąbka tajemnicy.
Naszą wędrówkę rozpoczynamy przy ul. Wolności, w Łaźni Łańcuszkowej kopalni Królowa Luiza.
Wybudowany w 1890 r. budynek był pierwszym tego typu obiektem ma Górnym Śląsku. W jego wnętrzu zachowała się częściowo oryginalna ceramika, system natrysków, a także fragment szatni z hakami i łańcuszkami. W naziemnej części kompleksu zobaczymy także pochodzącą z 1915 r. parową maszynę wyciągową oraz dwie wystawy: ?Niezwykła historia. Kopalnia Królowa Luiza w latach 1791-1998? i ?Kopalnia Edisona?. Przy ładnej pogodzie możliwe jest wejście na 31-metrową wieżę wyciągową szybu ?Carnall?. W budynku nadszybia rozpocznie się również podróż w podziemną część kompleksu Sztolnia Królowa Luiza.
? Do końca 2016 roku chcemy uruchomić podziemną trasę od szybu ?Carnall? do szybu ?Wilhelmina?, wiodącą przez pierwszy udostępniamy odcinek Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej oraz chodnik w pokładzie węgla 510 ? zapowiada Bartłomiej Szewczyk, dyrektor Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu. ? W sztolni będzie można podziwiać oryginalne fragmenty 200-letniej obudowy górniczej, a także miejsca wydrążone w litej skale. Ciekawostką będzie zwiedzanie zrekonstruowanego portu załadunkowego, gdzie ówcześnie za pomocą drewnianego żurawia dokonywano załadunku węgla z wagoników na łodzie transportowe ? dodaje.
W datowanym na 1820 r. chodniku węglowym będzie można zobaczyć ekspozycję poświęconą dawnym sposobom wydobywania węgla systemem zabierkowym, a także prezentację transportu węgla przy użyciu XIX-wiecznych rozwiązań technologicznych. Następny etap, planowany na 2017 r., przewiduje uruchomienie ostatniego odcinka sztolni i trasy wodnej, a więc spływu łodziami do wylotu sztolni przy ul. Miarki w centrum Zabrza.
? Odwiedzający pokonają drogę wodną o długości ponad 1100 metrów. Będzie to najdłuższa tego typu podziemna trasa w Polsce. Transport zapewnią dwa zestawy łodzi o napędzie elektrycznym, które będą mogły pomieścić łącznie do 24 osób. Są one stylizowane na historyczne barki, którymi transportowano węgiel w kierunku Kanału Kłodnickiego i rzeki Odry ? tłumaczy dyrektor Bartłomiej Szewczyk.
Sztolnia Królowa Luiza docelowo zaoferuje turystom ponad 5 km podziemnych tras, dwa szyby górnicze, trzy lokalizacje naziemne, szereg zrewitalizowanych budynków po kopalni Królowa Luiza oraz dwa parki tematyczne: Park Techniki Wojskowej i Park 12C. Oddanie do użytku ostatniego z nich, stworzonego przy ul. Sienkiewicza, planowane jest przed wakacjami.
? Park 12C to podziemny park maszyn górniczych, zlokalizowany w dawnych wyrobiskach Królowej Luizy oraz rozbudowana przestrzeń naziemna z tematycznymi parkami rozrywkowo-edukacyjnymi.
Ta część kompleksu powstaje przede wszystkim z myślą o rodzinach z dziećmi oraz zorganizowanych grupach szkolnych ? wyjaśnia Andrzej Mitek z Muzeum Górnictwa Węglowego. ? Tuż obok Parku 12C, przy współpracy z Fundacją Techniki Wojskowej ? Mała Armia ?Grupa Śląsk?, powstaje Park Techniki Wojskowej, w którym będzie można podziwiać interesujące eksponaty wojskowe.
Wśród nich znajdą się pojazdy gąsienicowe, transportery opancerzone, wojskowe samochody ciężarowe, wyrzutnie rakiet, a nawet czołgi ? dodaje.
Wartość projektu przekracza 182 mln zł. Jest on finansowany ze środków unijnych, a także miejskich, wojewódzkich i rządowych. Za wykonanie inwestycji odpowiadało łącznie ponad 20 firm i przedsiębiorstw górniczych.
? Największe przeszkody przy odkrywaniu 200-letnich wyrobisk sztolni stanowiły ogromne ilości zalegającego mułu i słaba wentylacja ? zwraca uwagę Bartłomiej Szewczyk. ? Warstwy mułu zalegającego w sztolni skrywały wiele interesujących przedmiotów, które ze względu na ich wiek można uznać za skarby. Były to fragmenty drewnianych koryt, belki, żelazny wagonik na urobek, narzędzia górnicze, a także dwie znakomicie zachowane stuletnie łodzie transportowe ? dodaje.
Równolegle z podziemnymi pracami górniczymi budowano i rewitalizowano naziemną część kompleksu Sztolnia Królowa Luiza obejmującą szyby ?Carnall? i ?Wilhelmina? oraz wylot sztolni w centrum miasta.
? Finalizowane prace już wkrótce zaowocują oddaniem w ręce turystów obiektu bezpiecznego, autentycznego, wysoce atrakcyjnego i, co najważniejsze, nie mającego odpowiednika w skali Europy ? podsumowuje dyrektor Bartłomiej Szewczyk.
(Gazeta Miejska Zabrze)