Tabor Kolei Śląskich zasiliły dwa kolejne nowoczesne Impulsy 2, które od początku października obsługują linię S1, łączącą Gliwice z Częstochową. Dzięki zamówieniom województwa śląskiego i przewoźnika, po torach kursuje już 9 takich składów, a docelowo będzie ich 31.
Nowe pociągi można spotkać nie tylko na linii S1 Gliwice – Częstochowa. Impulsy 2 kursują już m.in. na liniach S4 Katowice – Tychy Lodowisko, S7 Katowice – Racibórz oraz na trasie do i z Chałupek (S71 i S78). Obsługują także połączenia z Katowic i Częstochowy do Lublińca (S8 i S13), z Katowic do Pyrzowic (S19), a także z Gliwic do Bytomia (S18).
Nowe pojazdy są częścią największego w historii Województwa Śląskiego i Kolei Śląskich zamówienia taboru kolejowego. Umowy zawarte z Newagiem obejmują łącznie 31 pociągów, a ich wartość – wraz z serwisem utrzymaniowym – to niemal 1,5 mld zł.
Śląskie stawia na kolej
Dwa nowe Impulsy 2, które z początkiem października wjechały na tory, to część zamówienia Województwa Śląskiego, które obejmuje 26 nowych pociągów. Kontrakt ma być zrealizowany do 2027 roku.
Za pociągi w ramach projektu „Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” Województwo Śląskie zapłaci 959,4 mln zł – z czego 652 mln zł to środki pozyskane z programu „Fundusze Europejskie dla Śląskiego”. Dodatkowo, na początku września ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) do regionu trafiło ponad ćwierć miliarda złotych na nowe pojazdy – Województwo Śląskie otrzymało 126 mln zł, a Koleje Śląskie o 462 tys. zł więcej.
– Inwestycje w tabor to fundament rozwoju transportu kolejowego w naszym regionie. Nowe składy, częstsze kursy i rosnąca dostępność do kolei sprawiają, że pociąg staje się coraz bardziej konkurencyjnym środkiem transportu – mówi Wojciech Saługa, marszałek Województwa Śląskiego.
Z korzyścią dla pasażerów
Pozostałe pięć z 31 nowych Impulsów 2 to efekt zamówienia Kolei Śląskich o wartości blisko 200 mln. Trzy składy jeżdżą w barwach Kolei Śląskich od lutego, a dodatkowe dwa Impulsy 2 Newag wyprodukuje do końca tego roku. Łącznie, dzięki obu zamówieniom tabor Kolei Śląskich zwiększy się niemal o połowę.
– Rosnąca flota daje nam większą elastyczność w zestawianiu połączeń i zastępowaniu starszego taboru. To realna korzyść dla pasażerów – wyższy komfort podróży, mniej opóźnień i lepsze możliwości planowania – mówi Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
Komfort na torach
Impulsy 2 to czteroczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne osiągające maksymalną prędkość 160 km/h. Każdy pojazd 31WEbc z rodziny Impuls 2 oferuje 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące. Na pokładach znajdują się strefy dla rodzin z dziećmi i strefy rowerowe mieszczące 10 jednośladów. Są także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących.
(mat. Kolei Śląskich)
fot. 24gliwice.pl